پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه بزرگ پیامبر اعظم (ص)، امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی - رییس دفتر مقام معظم رهبری ـ در سخنانی گفت: سال، سال پیامبر بزرگ‌وار اسلام است و این نام را بر این سال، مقام معظم رهبری در پیام نوروزی نهادند و قطعا فلسفه‌ بزرگی در پس این نام‌گذاری است.

به‌اعتقاد او، کلیه‌ی مسلمانان و کسانی‌ که پیرو این نیر اعظم هستند، لازم است بازنگری و برگشتی به تعالیم اسلام داشته باشند؛ چراکه همه‌ی سعادت دنیا و آخرت ما به شناخت پیامبر (ص) بستگی دارد.

وی همچنین یادآوری کرد: ما مسلمان‌ها باید در زندگی، تعلیمات و آن‌چه پیامبر (ص) فرمودند را اندیشه و تامل کنیم؛ بخصوص در شرایط فعلی راهی جز این برای مسلمانان برای احیای عزت از دست رفته‌شان نیست و اگر خواهان این عزت هستیم، باید به‌طور کامل به پیامبر (ص) و تعالیم ایشان بازگردیم. آن‌چنان که می‌بینیم کشورهای اسلامی امروز گرفتار اشغال فرهنگی شده‌اند، هیچ راهی غیر از برگشت به تعالیم پیامبر (ص) نداریم.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدیان ـ رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ـ نیز در سخنانی اظهار کرد: علاقه به خصوصیات و سیرت پیامبر (ص) در جهان راه باز می‌کند و این بشارتی است که امروز هر کس در هر جای دنیا با چشم عادی هم بنگرد، این بازگشت را می‌بیند و این نور امید در دل‌ها را کاملا لمس می‌کند.

وی ادامه داد: همه این جسارت‌هایی که گاهی در دنیای امروز صورت می‌گیرد، در عین تلخی، از توجه روزافزون بر پیامبر (ص) نکاسته است. بی‌منطق بودن آن‌ها وادارشان کرد به این کار، که نتیجه‌ای جز نورانی‌تر و بهتر معرفی شدن پیامبر (ص) در آن زمان هم نداشت.

وی همچنین گفت: ما با آن قله خیلی فاصله داریم و راهی نداریم جز برگشت به صفات پیامبر (ص). امت اسلام در برابر پیامبر اکرم (ص) هنوز توان این‌که سرش را بلند کند و با افتخار بگوید توانسته است تعالیمش را اجرا کند، ندارد؛ اگرچه این نهضت علمی شروع شده و در جای جای کشورهای اسلامی این تپش و احیای مجدد امت اسلامی نمودار است.

محمدیان گفت: محور مکتب پیامبر اعظم (ص) کرامت انسان است. انسان کرامت خود را در سایه‌ی عبودیت به‌دست می‌آورد و این کرامت در سایه‌ی عبد خدا بودن و هنگامی‌ است که حداقل زندگی را انسان بتواند داشته باشد.

سپس علی دژاکام ـ رییس نمایشگاه بزرگ پیامبراعظم (ص)- گزارشی از روند برپایی این نمایشگاه ارایه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی عنوان کرد: به برکت و از صدقه‌ی سر وجود پیامبر (ص) است که کل بساط هستی به اراده‌ی خداوند برپاست. در این صورت، ما گمان می‌کنیم که اگر امسال را به‌نام سال پیامبر (ص) نامیدیم، با سال‌های دیگرمان تفاوت خواهد داشت؛ اما نه، همه‌ی سال‌های ما سال پیامبر (ص) است؛ هم‌چنان که همه‌ی هستی به‌واسطه‌ی وجود ایشان پابرجاست، منتها این نامگذاری‌ها برای این‌ است که ما متذکر شویم؛ همانند دوربینی که بر سوژه‌ای زوم می‌شود. در این سال و سال‌های بعد، بناست که ما چنین تذکری را به خودمان و همه‌ی کسانی که در دل عشق پیامبر (ص) دارند، بدهیم؛ تا شروعی باشد بر پایان غفلتی که متاسفانه همه‌ی ما دچارش هستیم.

محمدحسین صفار هرندی با اشاره به ویژگی رافت پیامبر اسلام (ص)، یادآوری کرد: در وجود پیامبر (ص) رافت و رحمت در کنار یک‌جور غیرت و برخورد بی‌محابا با عناصر مزاحم خلق خدا جمع شده است. پیامبر (ص) همان‌طور که با کودکان در خیابان هم‌بازی می‌شدند و عاری نداشتند از این‌که شانشان کم شود، اما در جایی که نیاز به برخورد قاطع و سخت بود، گریبان آدم‌های مزاحم اجتماع را می‌گرفتند.

وی افزود: ما فرزندان رسول اعظم (ص) چه پاسخی داریم، اگر بگویند از صفات پیامبر (ص) در شما چه چیزی وجود دارد؛ که آن‌را کشف کنند. ما نسبت به وجود نورانی رسول‌الله (ص)، نامهربان بودیم؛ بی‌آنکه بخواهیم.

او ادامه داد: ضروری است یک حرکت و اقدام نبوی برای احیای امت واحده انجام دهیم. در هیات دولت صحبت شد که اقدام‌هایی صورت گیرد. مثلا در مدرسه‌ها در هر هفته به تمرکز بر یکی از خصوصیات پیامبر (ص) اختصاص داده شود؛ ازجمله مهربانی با کوچک‌ترها یا اکرام بزرگ‌ترها. شاید این غفلت تا به‌حال یک اشتباه تاریخی باشد که ما به‌طور خاص نسبت به ساحت مقدس رسول‌الله (ص) اظهار ارادت ویژه نداشته‌ایم. چند خصوصیت پیامبر (ص) اگر در مردم جاری شود، دنیا گلستان می‌شود و چه نیازی است که به سراغ نظریه‌های روان‌شناسانه برویم؟

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه‌ی این برنامه صفار هرندی و محمدیان از نمایشگاه بزرگ پیامبر اعظم (ص) بازدید کردند.

این نمایشگاه دربر گیرنده‌ی آثار نقاشی، خوش‌نویسی، گرافیک، پوستر، مجسه، ماکت، کتاب، مقاله، پایان‌نامه و نرم‌افزار با موضوع پیامبر اعظم (ص) است که تا 25 اسفندماه جاری، در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپاست.

کد خبر 17417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز